Sunday, December 03, 2006

Sambung cerita dalam seloka

Setahun setengah menimba ilmu
satu diploma dapat dipangku
cerah gamaknya masa depan ku
mengharungi hidup serba berliku

Cuti sekolah aku bekerja
untuk mendapat wang belanja
merantau eropah melihat dunia
Masa mudalah nak buat itu semua

Pertama kali ke benua eropah
ikut rombongan ala cik kiah
singgah di tempat-tempat yang indah
lima enam negara habis dijelajah

bersama segulung ijazah
pulang ke negara bertuah
memberi bakti tanpa gelabah
membina bersama negara yang indah

Tahun 1978 mula berbakti
tak lama kemudian gatallah kaki
luar negara ingin ku jejaki
mendapat peluang mencari rezeki

Ku teliti macam-macam berita
mungkin ada peluang biasiswa
ternampaklah satu berita
hadiah menyelidik Fulbright-Macee namanya

Dengan segera ku melamar dia
takut tertinggal peluang yang ada
tak berapa lama dengarlah berita
Hadiah itu aku yang punya

Ke Honolulu ke barat pula
aku mengangkut beg segala
Dengan hati yang sangat suka
mulalah aku berkhidmat di sana

Cantik dan indah rupa pulaunya
bertambah pula ramah penduduknya
terpikat hati bila di sana
rasa nak duduk beberapa lama

sampai di sini cerita dulu
aku nak pergi sodok salji yg beku
kalau tidak jatuh berdebub lah aku
sakit b*nt*t lah macam tu

2 comments:

Unknown said...

Asyik sungguh membaca seloka
Masa berlalu tidak terasa
Mungkin esok atau lusa
Sayang singgah di blog Mutiara

Kak Teh said...

sal sungguh banyak pengalaman,
banyak berjalan kenangan disimpan,
sama-samalah kita buat amalan,
pantun seloka jangan kita lupakan.